top of page

UNIEKE MOTORCONVERSIE PORSCHE 914-4 1.7 naar 1.9

Sportomotive is gespecialiseerd in het in topconditie brengen en houden van klassieke Porsches. Eén van onze favoriete bezigheden is het zoeken en vinden van degelijke en betrouwbare oplossingen voor het verbeteren van Porsche motoren zodat zij maximale, sportieve prestaties leveren en kunnen doen waarvoor ze gemaakt zijn: rijden!

Een 914/4 1.7 of 1.8 die nog volledig matching is, maar toch sneller dan een 914/4 2.0...

De Porsche 914 is altijd een relatief onbekend model geweest binnen de Porsche-range. Meer dan 80% van de 914's belandde in Amerika, waar de 914 dan ook een heel eigen cultstatus heeft. In Europa begint de 914 nu snel terrein te winnen. Steeds meer mensen ontdekken het plezier dat je met deze Porsche 914 kunt beleven. Veruit de meeste 914's in Europa zijn geleverd met de 1.7 4-cilinder boxermotor met injectie, die rond 80pk leverde. De vier-cilinder 2.0 versie leverde 101pk en was beduidend vlotter dan de 1.7. Eigenaren van een 914 met een 1.7 of een 1.8 motor overwegen daarom soms de overstap te maken naar de 2.0 versie. Een dergelijke switch kan erg kostbaar zijn omdat de aanschafprijzen inmiddels stijgend zijn en je daarnaast ook rekening moet houden met werk aan carrosserie, elektro en aan het correct werkend en afgesteld krijgen van de motor. Dit terwijl je waarschijnlijk ook al veel tijd en geld hebt gestoken in je eigen 914 om deze helemaal in orde te krijgen en aan te passen aan jouw wensen en rijgedrag. Als je de eigenaar bent van een goede 914 1.7 of 1.8 en je mist dat stuk extra vermogen dat het rijgenot drastisch verder kan verhogen? Dan heeft Sportomotive de ultieme oplossing, waarbij je het originele krukashuis (dus ook het motornummer) van je eigen 914 kunt behouden en er een auto voor terugkrijgt die sportiever en krachtiger is dan de 2.0 versie. En dat alles met aanzienlijk lagere kosten.

De conversie-uitgangspunten:

  • Behoud van origineel krukashuis (ultrasoon gereinigd)

  • Behoud van originele krukas, nieuw gelagerd

  • Behoud van originele 66mm slag

  • 1.900cc, big bore cilinder- en zuigerset (het maximum met behoud van de originele slag)

  • Compressie van 7 naar 9,5

  • High performance cilinderkoppen in Sportomotive specs

  • Sportomotive nokkenas met 274 graden inlet en 11mm lift (maximale configuratie voor straatgebruik)

  • Performance stoters

  • Dubbele Weber 40 IDF carburateurs met Sportomotive jetting, venturi's, stacks en performance spruitstukken

  • Sportuitlaat met originele fabriekslook

  • Elektronische ontsteking met high performance coil  

Het rijgedrag van je 914 na de conversie

Omdat deze Sportomotive-conversie het maximale uit jouw originele 914 haalt en Sportomotive een aantal performance delen uit de racerij heeft toegevoegd, zal je 914 als een heel andere auto aanvoelen op de weg. Het is geen 1.7 of 1.8 meer, maar een 1.900cc big bore met een hoge compressie van 9,5. De vermogenswinst is spectaculair: afhankelijk van de gekozen specificatie kom je uit op 110 tot 125pk. In vergelijking met de 101pk die de 4 cilinder 2.0 versie levert, is dit een fantastisch resultaat! Dit extra vermogen, in combinatie met zijn wegligging maakt dat je het maximale potentieel van de 914 compleet kunt benutten. Daarnaast zul je merken dat het gebied tussen 2.500 en 5.500 toeren extreem veel krachtiger is geworden, dat geeft bijna het gevoel van een klassieke 911 2.0 uit de eerste serie en dat maakt van de 914 ineens een echte sportieve Porsche!

Meer weten?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van deze Sportomotive-conversie voor jouw Porsche 914? Neem dan contact met ons op.

Fotoverslag

Onderstaand vind je een uitgebreid fotoverslag een motorconversie van een Porsche 914 1.7 uit 1972. Let op: deze gallery laat steeds 9 foto's tegelijk zien. Via de knop 'meer foto's' kun je de volgende 9 foto's bekijken.

bottom of page