CARROSSERIEWERK
Het koetswerk van je Porsche
Een klassieke Porsche heeft in zijn lange leven meestal al wel een en ander meegemaakt. Wellicht heeft hij in het verleden een schade opgelopen, heeft hij op een niet droge plaats lang stilgestaan, is de auto niet op een juiste manier overgespoten of is er ondeskundig aan 'geknutseld' door een hobbyist.
-
Heb je een Porsche waarvan het koetswerk op bepaalde plekken roestsporen begint te vertonen?
-
Is het koetswerk van je Porsche structureel geroest en moet dit weer constructief worden hersteld?
-
heeft je Porsche steenslag op kofferklep en/of voorbumper?
-
Heb je een schade aan het koetswerk? Of zit er nog een oude schade die in het verleden niet correct is hersteld?
-
Is de ruit van je Porsche in de loop der jaren beschadigd geraakt en moet deze worden vervangen?
-
Heeft je Porsche niet meer zijn originele kleur en wil je deze weer laten terugbrengen in de kleur waarin hij in het verleden werd geproduceerd?
-
Zijn de carrosserierubbers van je Porsche verhard / uitgedroogd?
Bij Sportomotive brengen wij de staat van het koetswerk in kaart, waarna we samen met jou tot een plan van aanpak komen dat specifiek is afgestemd op jouw wensen en (de carrosserie van) jouw Porsche.
Roest
Voorkomen is beter dan genezen, dat gaat zeker op voor roest. Daarom adviseert Sportomotive klanten uitgebreid over de mogelijkheden van roestpreventie. Roest begint meestal met een klein plekje. Je hebt het wel gezien, maar zo erg leek het op het eerste gezicht niet. Maar roest gaat 24/7 door. Behandeling in een vroegtijdig stadium voorkomt dat roest zich kan uitbreiden en het plaatwerk dusdanig kan aantasten dat het de constructie verslechtert.
Maar dan is onze plaatwerkspecialist er om de aangetaste plaatdelen te verwijderen, nieuw plaatwerk te vormen, te passen, met precisie te lassen en veel aandacht te besteden aan het afwerken van de lassen, zodat verdere roestvorming kan worden verhinderd.
Boven: Compleet doorgeroeste bodem van een Porsche 911 Targa. Onder: Bodem volledig vernieuwd in 4 delen, vanwege de flexibiliteit van de Targa-constructie. Daarna afgewerkt met correcte underbody coating / Bodyshutz.
Wat is restauratie eigenlijk?
De term 'volledig gerestaureerd' wordt vaker onjuist dan juist gebruikt. Waarom zou de ene 'gerestaureerde' Porsche dan 50.000 en de andere 100.000 euro kosten?
Bij Sportomotive definiëren wij restauratie als volgt:
Restauratie is het proces waarbij je een klassieke Porsche naar een dusdanige conditie brengt, waarbij alle 'slijtage' van zijn voorgaande leven wordt geëlimineerd en de auto technisch naar de meest ideale staat wordt gebracht, met als uitgangspunt het behoud van originaliteit en historie.
Het woord 'restauratie' klinkt voor veel mensen angstaanjagend. Het idee van een auto die helemaal uit elkaar ligt, is voor velen een schrikbeeld. Zeker als het om je eigen auto gaat. Het heeft ook de naam erg kostbaar te zijn. Daarom is een nuancering op zijn plaats.
Er zijn allerlei deelgebieden van restauratie. Onder restauratie vallen bijvoorbeeld werkzaamheden aan carrosserie, motor en versnellingsbak, remsysteem, onderstel, elektro en interieur
Schadeherstel
Een schade aan je Porsche herstellen wij volledig. Wij vinden de perfecte color-matching. Oude lakken verkleuren doorgaans gedurende de jaren. Ons systeem is erop gericht om het verloop in kleur te verwerken in de nieuwe lak.
Lakherstel
Sportomotive herstelt de lak vanuit de bron. Anders dan bij veel populaire methoden, waarbij krassen worden opgevuld met vullend polijstmateriaal. Al snel merk je dan dat dit vulmateriaal uit de krassen spoelt en de lak weer dof wordt. Met ons 8 stappen systeem brengen wij de lak van je Porsche vanuit de basis weer in perfecte conditie. De eerste stap daarbij is het verwijderen van vastzittende verontreinigen met 'detailing-clay'. Dat is het beste uitgangspunt voor een perfect eindresultaat.
Volledige bodyrestauratie
Naast deelrestauraties, kun je bij Sportomotive uiteraard terecht voor een volledige bodyrestauratie of voor het terugbrengen van de auto naar de oorspronkelijke kleur. Onderstaand een voorbeeld van een 911 SC die in de USA diverse malen was overgespoten. Als een toverbal ontpopten zich vele laklagen, onderlagen en tussenlagen. Nadat de koets volledig was kaalgemaakt tot op het blanke metaal, is deze eerst in de epoxyprimer gezet en vervolgens door onze spuiter in een professionele cabine gespoten in zijn originele kleur Z2 Silber Metallic. Daarna is de koets weer opgebouwd met nieuwe rubbers en afdichtingen. Met deze 'stock' operatie is de Porsche 911 weer zoals deze in 1978 van de productieband kwam.