Klassiekers en vuil…

Het hebben van een klassieke Porsche betekent dat je (bijna) altijd te maken hebt / krijgt met hardnekkig vuil. Denk aan oude coating op bodem en in wielkasten, vervuiling van het motorblok, een vervuild interieur, etc. Het schoonmaken hiervan kan een lastige klus zijn, want niet overal kun je goed bij, sommige delen zijn erg kwetsbaar, het vuil is vaak hevig aangekoekt en wat te doen met delen die niet nat mogen worden tijdens het schoonmaken zoals dynamo, startmotor, injectiesysteem en andere elektrische delen zoals verdeler en bobine? Sportomotive werkt samen met Passion for Cars in Houten, waar gedreven professionals zich hebben gespecialiseerd in het reinigen met droogijs.

 

Wat is droogijs precies?

De naam zegt het in feite al: droogijs is ijs dat geen vloeistof wordt als het smelt, maar dat meteen overgaat in gas. Het is onder hoge druk samengeperste CO2 dat bestaat uit kleine ijskorreltjes van

-80 °C. Je kunt die korreltjes een beetje vergelijken met hagelkorrels, alleen vele malen kouder.  Het is ecologisch neutraal, bevat geen water en is daarnaast ook niet giftig. De geperste korrels (pellets) worden met een droogijs reinigingsmachine op het te reinigen oppervlak aangebracht.

Droogijs versus andere reinigingsmethoden

  • Droogijsreiniging is een vorm van stralen. Wat is er dan precies anders dan bij andere vormen van stralen, zoals bijvoorbeeld het stralen met grit of met glasparel? Het grootste en tevens belangrijkste verschil is dat er bij droogijsreiniging geen sprake is van een schurende werking zoals wel het geval is bij het stralen met grit of glasparel. Omdat de droogijskorrels te zacht zijn om dit schurende effect te hebben, wordt er geen schade toegebracht aan het te reinigen oppervlak. Hierdoor blijft het patina van het object intact, alleen het vuil verdwijnt en valt op de grond.

  • Een tweede verschil is: droogijs reinigen is... droog. Een open deur, maar een groot voordeel van deze methode, omdat ook delen die niet nat mogen worden met deze methode kunnen worden schoongemaakt.

  • Droogijs reinigen is schoon. Na het reinigen met de droogijsspuit blijft er geen residu achter, zoals grit of iets dergelijks. Het los geblazen vuil is droog en kan gewoon worden opgeveegd of opgezogen.

  • Droogijsreinigen is milieuvriendelijk. De CO2 die tijdens het proces vrijkomt draagt niet bij aan het broeikaseffect. Het wordt immers eerst uit de lucht gehaald om tot ijs te maken, en na het droogijs reinigen wordt het weer in de lucht opgenomen.

Het proces van reinigen met droogijs

Droogijsreiniging is dus een milieuvriendelijke manier van reinigen zonder gebruik te maken van water en/of chemicaliën. In een speciale ruimte worden fragiele objecten zoals automotoren, wielkasten, velgen, onderkant van auto’s, losse onderdelen, elektrische componenten, bekleding of zelfs het dasboard en interieur van de auto met droogijs gereinigd. 

Met perslucht worden de droogijskorrels tegen het schoon te maken oppervlak geblazen. Bij impact vergroten de pellets hun volume met 760 keer en "blazen" ze de vuildeeltjes van het oppervlak. Door het temperatuurverschil tussen het te behandelen oppervlak en het droogijs ontstaan microscopische scheurtjes in de te verwijderen vuillaag, waardoor deze makkelijker loskomt. Op het moment dat een droogijsdeeltje het te behandelen oppervlak raakt, wordt het omgezet in gas. Het volume van het gas is ongeveer 800 keer groter dan het droogijsdeeltje. Dit veroorzaakt een liftende kracht waardoor het vuil los komt en eraf valt.

Droogijs proces 1
Droogijs proces 2
Droogijs proces 3
Droogijs proces 4

Video droogijsreiniging

In onderstaande video krijg je een indruk van droogijsreiniging in de praktijk door Passion for Cars, onze partner in droogijsreiniging. Wil je weten wat droogijsreiniging voor jouw Porsche kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

DROOGIJSREINIGING UITGELEGD