TE KOOP
Porsche 911 3.0 SC Coupé 1983 - 204 pk!
Deze foto-gallery bevat vele foto's. Klik onder de foto's op 'meer foto's' om steeds de volgende serie foto's te bekijken.
Porsche 911 3.0 SC Coupé 1983 - Guards Red
Deze Porsche 911 3.0 SC Coupé is een van de laatst gebouwde SC's en tevens de krachtigste uit de SC-serie. Met een afleverdatum van 30 juni 1983 verliet deze Porsche als een van de laatste SC's de productieband om plaats te maken voor de 911 3.2. Deze Porsche werd origineel in Duitsland geleverd door de Porsche dealer in Darmstadt. Dat betekent dat deze Europese SC beschikt over het volledig vermogen van 204 pk, in tegenstelling tot de meeste SC's, die geimporteerd zijn uit Amerika en allemaal slechts beschikken over een vermogen van 181 pk. Dit vermogensverschil maakt dat de auto veel feller is en een heel andere rijkarakteristiek heeft ten opzichte van de 181pk-uitvoering. Rijd je met het schuifdak open, dan heb je de perfecte combinatie van prestatie en beleving!
Algemeen
Zoals gezegd werd de Porsche door de Duitse Porsche dealer geleverd in juni 1983. Tot en met 1988 bleef de auto in Duitsland, tot deze in 1989 naar Nederland werd gehaald. De Porsche beschikt nog steeds over zijn originele aflever- en serviceboekje met daarin alle servicebeurten van de twee Duitse eigenaren en een gedeeltelijke onderhoudshistorie van de Nederlandse eigenaren. In totaal heeft de auto 3 Nederlandse eigenaren gehad, waarvan de laatste de Porsche 22 jaar in zijn bezit had. De totale kilometerstand is 283.000 km. De laatste eigenaar kocht de Porsche in 2002, bij een kilometerstand van 240.000 km en heeft in 22 jaar dus zo'n 43.000 km met de auto gereden. Met zijn professionele technische achtergrond, heeft hij zelf de Porsche altijd in topstaat gehouden. Dit laatste werd ook echt duidelijk tijdens de door Sportomotive uitgevoerde Care Scan, een uitgebreide technische keuring op 200 punten (rapport beschikbaar).
Techniek
De motor start goed, zowel koud als warm. De motor loopt erg mooi en stabiel. De gemeten uitlaatgassamenstelling is in orde en de ontsteking is op het juiste tijdstip afgesteld. Uit ons endoscopisch onderzoek van de verbrandingsruimtes blijkt dat deze in uitzonderlijk goede conditie verkeren. Dit ondersteunt ons vermoeden dat de motor zeker gereviseerd is geweest in de laatste 50.000 km. Dit zelfde vermoeden hebben wij ten aanzien van de versnellingsbak. De auto schakelt scherp, precies en soepel. Verder hebben wij geen enkele speling geconstateerd op het stuurwiel, kruiskoppelingen, het tandheugel van het stuurhuis, spoorstangeinden en stuurkogels. Heel recent zijn de remmen gereviseerd, inclusief montage van nieuwe remschijven en nieuwe wiellagers aan de achterzijde. De Porsche heeft nog de originele, optionele Fuchsvelgen, in goede staat. De banden zijn nog in uitstekende conditie (voor: 205/55 ZR16, achter: 245/45 ZR16).
De Porsche krijgt in juni weer een nieuwe APK, tot en met juni 2026.
Koetswerk
De Porsche is uitgevoerd in de kleur Guards Red, de kleur waarin de auto oorspronkelijk is afgeleverd. De laaste eigenaar heeft in 2002, na aanschaf van de Porsche, het koetswerk volledig ontlakt en de Porsche is daarna opnieuw gespoten in zijn originele kleur Guards Red. Bij het meten van de lakdikte tijdens onze keuring, bevinden de waarden van bijna alle plaatdelen zich binnen de normen. Het lakwerk is tot op de dag van vandaag in een heel mooie staat en heeft overall nog een goede glansgraad. De SC is voorzien van een Turbo 'whale-tail' spoiler, in een uitstekende conditie. Hoewel deze niet origineel is voor de SC, geeft de spoiler de auto een heel sportief uiterlijk. De auto is op de achterschermen voorzien van de bekende zwarte Turbo steenslagfolie, die eveneens bijdraagt aan de sportieve looks van de Porsche.
Interieur
Het interieur verkeert in een bijzonder goede staat, uitgevoerd met elektrisch verstelbare 3.3 Turbostoelen. De bekleding van de stoelen bestaat uit een combinatie van zwart leder en zwarte stof met Porsche-script. Ook de achterzitjes zijn hierin uitgevoerd. Het stuurwiel is het eerste type 4 spaaks 3.2 Carrera stuur, dat leverbaar was vanaf zomer 1983. De hemelbekleding is recent volledig vernieuwd en uitgevoerd in zwart.
Extra
Naast de bekende startonderbreker heeft deze SC een wel heel speciaal en zeer efficiënt anti-diefstalsysteem. Het is een hydraulisch systeem, aangesloten op het remsysteem, waarbij de auto -bij diefstal- vanzelf de remmen blokkeert. Hierdoor is de auto onmogelijk door dieven mee te nemen.
Conclusie
Deze 911 SC Coupé is een zeer fraai, origineel en oorspronkelijk exemplaar, dat zich in een mooie en uitstekende staat bevindt. De auto is door de eigenaar steeds zeer goed onderhouden, met veel aandacht voor de techniek, afwerking en details.
Beschikbaarheid
Deze Porsche staat ter bezichtiging in onze werkplaats in Goirle, maak hiervoor graag even een afspraak, zodat wij uitgebreid de tijd kunnen nemen je nader te informeren. Bel of mail ons gerust!
Prijs
65.950 euro