top of page

TE KOOP

Porsche 911 T 2.2 Targa -1970  (Chassis #244)

Deze foto-gallery bevat vele foto's. Klik onder de foto's op 'meer foto's' om steeds de volgende 9 foto's te bekijken.

Porsche 911 T 2.2 Targa - 1970 

 

 

De Porsche T 2.2 dankt zijn bijzonderheid aan het feit dat deze slechts gedurende korte tijd geproduceerd werd, in 1970 en 1971. Hierdoor is het een zeldzame klassieker. Deze 911 T is er een uit de D-serie, waarvan er in totaal slechts 3.476 zijn geproduceerd. Bijzonder bij deze Porsche is zijn kilometerstand van 56.834 km, waarvan wij duidelijke aanwijzingen hebben dat dit de originele kilometerstand is.

 

Algemeen

Deze Porsche 911 T 2.2 Targa is een origineel Nederlands exemplaar, dat op 24 november 1970 door Pon Amsterdam werd afgeleverd aan zijn eerste eigenaar. Sindsdien is de Porsche altijd in Nederland gebleven. Het is een zeer vroeg exemplaar uit de D-serie, chassisnummer 244 (van 3.476). De orginele 'Plegepass' (afleverdocument) is bij de auto aanwezig, alsook de originele 'betriebsanleitung' en een kopie van de dealerkaart (waarop de originele verkoopprijs in guldens staat vermeld). Ook alle werkzaamheden die aan de Porsche gedurende de jaren zijn uitgevoerd zijn uitgebreid en degelijk gedocumenteerd. Er zijn zelfs nog originele foto's aanwezig van een reeds oudere bodyrestauratie. De Porsche is volledig 'matching numbers', dus chassis, motor en versnellingsbak horen nog bij de auto zoals deze uit de fabriek kwam. De auto heeft nog zijn originele kleur, Hell Elfenbein (kleurcode 1110/131).

 

Technische conditie

De Porsche is door de huidige eigenaar goed gereden en zeer goed onderhouden, waardoor de auto technisch in goede conditie verkeert. De Porsche heeft o.a. tweemaal deelgenomen aan de SLS (Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen). De auto is geleverd met de in 1970 geïntroduceerde 'dogleg' 5-versnellingsbak van het type 911/01. De auto laat zich zeer soepel schakelen door alle versnellingen. Deze Porsche is tevens uitgevoerd met het verbeterde remsysteem, met geventileerde schijven en met de optionele stabilisatoren (M404). Verder heeft de auto getint glas rondom. De aanwezigheid van een af-fabriek gemonteerde sleephaak (optie M428) is absoluut een zeldzaamheid bij een klassieke Porsche! De sleephaak zit op een onzichtbare plaats onder de auto en is nog in uitstekende conditie. De Porsche is destijds afgeleverd met de optionele 15 inch Fuchsvelgen, die nog steeds in zeer mooie conditie zijn. De banden zijn van het merk Continental en hebben nog een bovengemiddelde profieldiepte. Sportomotive verzorgt sinds 4 jaar het volledige onderhoud van deze Porsche.

Motor
Dit is de eerste 911 die onder de nieuwe ontwikkelingschef Ferdinand Piëch werd gebouwd en zijn ontwerp zorgde voor een sterk verbeterde rijbeleving. Voor het eerst werd er een productiemotor van magnesium gebruikt, waardoor het gewicht omlaag ging. Iets wat Porsche in de racerij had geleerd. Samen met de nieuw ontworpen cilinderkoppen, zorgde dit voor een soepeler en krachtiger motor, vooral in het lage toerenbereik. Deze 911 beschikt dus over een bijzondere motor. Magnesium motorblokken hebben de 'naam' dat ze snel kapot gaan en dit vooroordeel is een beetje een eigen leven gaan leiden. In onze dagelijkse praktijk merken wij dat de motoren in met zorg behandelde 911's nog altijd in uitstekende staat verkeren. De motor van deze Porsche 911 is in uitstekende conditie. Recentelijk heeft Sportomotive de carburateurs volledig gereviseerd.

Interieur

Het van origine zwarte interieur is zeer netjes en is in het verleden deels opnieuw bekleed met zwart kunstleer. De Porsche is volgens de originele optielijst voorzien van interieuropties M414 (911S instrumenten) en M565 (lederen stuurwiel). Het vaste tapijt is in uitstekende conditie.

 

Wetenswaardigheden over deze Porsche

  • De motor in deze Porsche kreeg de typeaanduiding 901/03 en is alleen gebruikt voor de 911 T 2.2

  • De Porsche is voorzien van het goudkleurige script op Targabeugel en motorklep. Dit was standaard op de S-versie, maar kon als optie voor de T-versie worden gekozen.

  • De kilometerteller heeft een datumstempel van 1970 en is dus de originele teller. Bovendien is de teller zichtbaar nooit geopend geweest. In combinatie met een aantoonbaar langere tijd van stilstand, zijn dit degelijke aanwijzingen dat de huidige kilometerstand correct is.

  • De Porsche heeft in totaal 4 eigenaren gehad, inclusief de huidige eigenaar

  • De nieuwprijs van de auto in 1970 bedroeg 27.850 gulden, dit was in die tijd meer dan de helft van de nieuwprijs van een gemiddeld rijtjeshuis.

Beschikbaarheid
Deze Porsche staat ter bezichtiging in onze werkplaats in Goirle, maak hiervoor graag even een afspraak, zodat wij uitgebreid de tijd kunnen nemen je nader te informeren. Bel of mail ons gerust!

 

Prijs
Verkocht

bottom of page