

TE KOOP
RUF Porsche 3.6 R Kompressor Coupé - 2002
Klik onder de foto's op 'meer foto's' om steeds de volgende 9 foto's te bekijken.
RUF instruments and RUF steeringwheel with airbag
RUF Porsche 3.6 R Kompressor Coupé - 2002
Met trots presenteren wij deze ongelooflijke vondst in Duitsland: een ultra-zeldzame RUF-Porsche 911, de zogenaamde R Kompressor met 450 pk en een top van 320-330 kph! Het is een 'full RUF factory build' uit 2005/2006, gebaseerd op de smalle body van een 2002 996.2 Carrera 2 Coupe, die eigendom was van de RUF fabriek. Deze RUF is een van de zeldzaamste Porsches, waarvan slechts een handvol zijn geproduceerd (alles volledig gedocumenteerd).
Algemeen
RUF is een Duitse fabrikant van zeer exclusieve sportauto's, die gebaseerd zijn op aangepaste en verbeterde Porsche-techniek. Onze RUF Porsche is in de RUF fabriek in Pfaffenhaussen gebouwd. RUF ontwierp en bouwde hiertoe een compleet nieuwe motor met het RUF-motornummer RK0636021, gebruikmakend van het bestaande krukashuis van Porsche. Het is een van de meest uitgebreide conversies die RUF in het programma had en omvatte het gehele onderstel, remsysteem, de motor, koeling, motormanagement, uitlaatsysteem, schakelmechanisme, wielen, carrosserieaanpassingen en interieur. Uiteraard heeft dit exemplaar een RUF-certificaat en is vanaf de bouw bij RUF zelf in onderhoud geweest.
De nieuwprijs van de RUF 3.6 R Kompressor in 2002 bedroeg 138.000 Euro nog zonder belastingen en invoer.
Motor
In onze RUF ligt een RUF RK36 motor die is voorzien van een RUF R97 Turbomex centrifugaal-compressor met watergekoelde intercoolers.
Bij RUF hanteren ze de regel dat een motor die meer dan 50.000 km heeft gelopen niet als basis kan worden gebruikt. Om deze reden is in 2006 bij 64.000 km de motor door RUF geheel uit elkaar gehaald en met nieuwe onderdelen weer opgebouwd met behoud van het originele krukashuis. Deze RUF-motor was dus geheel nieuw en had 0 km gelopen.
Na de hiervoor beschreven RUF conversie heeft hij probleemloos 121.000 Duitse snelwegkilometers gereden.
De vorige eigenaar liet werkelijk niets aan het toeval over en heeft bijzonder goed voor deze auto gezorgd. Zo is deze RUF Porsche 4.500 km geleden weer teruggegaan naar de RUF fabriek waar de motor voor een tweede maal in zijn leven volledig gedemonteerd is en vervolgens weer met nieuwe onderdelen opgebouwd werd, dus weer op 0 km is gezet. Tevens is er een software update van het motormanagement doorgevoerd om de nieuwe compressor maximaal te benutten. Kosten nog moeite is gespaard om deze bijzondere auto motortechnisch in nieuwstaat te houden.
Body
Deze zeer waardevolle RUF heeft bij Sportomotive een periode-correcte en originele aanvulling gekregen op de bestaande RUF carrosserie-conversie met een vaste achterspoiler en nieuw geconstrueerde RGT side skirts.
Build sheet
2002 996.2 Carrera 2, Porsche VIN, 6-gang Schaltgetriebe
RUF Motortyp RK36, Motornummer RK0636021
RUF Sonderfahrwerk, R96 300 300 50
RUF Hochleistungs-Bremsanlage 6-Kolben u. 4-Kolben Monoblock, R97 300 351 00
RUF 18-inch Alloy 3-piece wheels
RUF Aluminium Domstrebe, R96 500 335 00
RUF R97 RUF Turbomex centrifugal compressor R97 123 010 12
RUF Sport Schalldämpfersatz, R96 100 111 00
RUF Sportkat. R96 113 031 12 & R96 113 032 12
RUF Airbox R96 110 021 00
RUF Inlet manifolds R97 110 115 00 & R97 110 116 00
RUF RK36 DME Motor management R96 618 604 10
RUF Schaltwegverkurzung 6-gang, einstellbar, R96 400 000 50
RUF Doppelendrohrsatz, R96 100 250 01
RUF Frontspoiler, R96 500 505 10
RUF RGT Seitenschwellensatz, Side skirts R96 500 560 00
Porsche OEM 996.2 GT3 Heckspoiler mit RK modification, 996.512.901.02
RUF Instrumentensatz, R96 641 105 00X
RUF Airbag lenkrad, perforierte griffe, R93 347 804 11 8YR
Porsche OEM Sportsitze, 9.520,- euro
RUF Pedal-Set für Schaltgetriebe, R96 400 423 00
RUF Fußstütze, R96 501 825 00
RUF Einstiegleiten, R96 500 551 00
RUF Fußmattenstz, R96 043 085 00
Deze volledige RUF fabrieksconversie heeft meer dan 100.000 Euro gekost.
Compleet nieuw opgebouwde RUF RK36 motor bij 64.000 km en volledige conversie bij RUF in Pfaffenhausen.
Compleet nieuw opgebouwde en geupdate RUF RK36 motor en gereviseerde techniek bij 179.000 km bij RUF in Pfaffenhausen.
Nu 4.500 km gelopen sinds de laatste motor nieuwbouw door RUF (gedocumenteerd).
Nu beschikbaar!
Deze RUF is al jaren een waardevol onderdeel van onze eigen privécollectie. Vanaf nu zal deze RUF beschikbaar zijn voor de ultieme liefhebber. Mocht je serieus geïnteresseerd zijn in deze auto, stuur ons dan een email of bel ons.