TE KOOP

RUF Porsche 3.6 R Kompressor Coupé - 2002

Klik onder de foto's op 'meer foto's' om steeds de volgende 9 foto's te bekijken.

RUF Porsche 3.6 R Kompressor Coupé - 2002

 

Onlangs deden wij een ongelooflijke vondst in Duitsland: een ultra-zeldzame RUF-Porsche 911, de zogenaamde R Kompressor met 450 pk en een top van 320-330 kph! Het is een 'full RUF factory build' uit 2005/2006, gebaseerd op de smalle body van een 2002 996.2 Carrera 2 Coupe, die eigendom was van de RUF fabriek. Deze RUF is een van de zeldzaamste Porsches, waarvan slechts een handvol zijn geproduceerd (alles volledig gedocumenteerd).

 

Algemeen

RUF is een Duitse fabrikant van zeer exclusieve sportauto's, die gebaseerd zijn op aangepaste en verbeterde Porsche-techniek. Onze RUF Porsche is in de RUF fabriek in Pfaffenhaussen gebouwd. RUF ontwierp en bouwde hiertoe een compleet nieuwe motor met het RUF-motornummer RK0636021, gebruikmakend van het bestaande krukashuis van Porsche. Het is een van de meest uitgebreide conversies die RUF in het programma had en omvatte het gehele onderstel, remsysteem, de motor, koeling, motormanagement, uitlaatsysteem, schakelmechanisme, wielen, carrosserieaanpassingen en interieur. Uiteraard heeft dit exemplaar een RUF-certificaat en is vanaf de bouw bij RUF zelf in onderhoud geweest. 

De nieuwprijs van de RUF 3.6 R Kompressor in 2002 bedroeg 138.000 Euro nog zonder belastingen en invoer.

Motor

In onze RUF ligt een RUF RK36 motor die is voorzien van een RUF R97 Turbomax centrifugaal-compressor met watergekoelde intercoolers.

Bij RUF hanteren ze de regel dat een motor die meer dan 50.000 km heeft gelopen niet als basis kan worden gebruikt. Om deze reden is in 2006 bij 64.000 km de motor door RUF geheel uit elkaar gehaald en met nieuwe onderdelen weer opgebouwd met behoud van het originele krukashuis. Deze RUF-motor was dus geheel nieuw en had 0 km gelopen.

Na de hiervoor beschreven RUF conversie heeft hij probleemloos 121.000 Duitse snelwegkilometers gereden.

De vorige eigenaar liet werkelijk niets aan het toeval over en heeft bijzonder goed voor deze auto gezorgd. Zo is deze RUF Porsche 4.500 km geleden weer teruggegaan naar de RUF fabriek waar de motor voor een tweede maal in zijn leven volledig gedemonteerd is en vervolgens weer met nieuwe onderdelen opgebouwd werd, dus weer op 0 km is gezet. Tevens is er een software update van het motormanagement doorgevoerd om de nieuwe compressor maximaal te benutten. Kosten nog moeite is gespaard om deze bijzondere auto motortechnisch in nieuwstaat te houden.

De komende tijd zullen wij op deze pagina steeds informatie en foto's toevoegen over de werkzaamheden die wij aan de auto hebben uitgevoerd. Alle werkzaamheden die wij aan deze auto uitvoeren, doen wij in samenspraak met RUF.

Body

Deze zeer waardevolle RUF heeft inmiddels bij Sportomotive een periode-correcte en originele aanvulling gekregen op de bestaande RUF carrosserie-conversie met een vaste achterspoiler en nieuw geconstrueerde RGT side skirts.

Build sheet

2002 996.2 Carrera 2 body, mit 6-gang Schaltgetriebe

RUF Sonderfahrwerk, R96 300 300 50 

RUF Hochleistungs-Bremsanlage 6-Kolben u. 4-Kolben Monoblock, R97 300 351 00  

RUF 18-inch Alloy 3-piece wheels  

RUF Aluminium Domstrebe, R96 500 335 00                        

 

RUF Motortyp RK36 mit R97 RUF Turbomax centrifugal compressor R97 123 010 12,     50.000 euro 

RUF Sport Schalldämpfersatz, R96 100 111 00

RUF Sportkat. R96 113 031 12 & R96 113 032 12

RUF Airbox R96 110 021 00

RUF Inlet manifolds R97 110 115 00 & R97 110 116 00

RUF RK36 DME Motor management R96 618 604 10 

RUF Schaltwegverkurzung 6-gang, einstellbar, R96 400 000 50                                                        

RUF Doppelendrohrsatz, R96 100 250 01    

RUF Frontspoiler, R96 500 505 10 

RUF RGT Seitenschwellensatz, Side skirts R96 500 560 00

Porsche OEM 996.2 GT3 Heckspoiler mit RUF modification, 996.512.901.02,     6.570,- euro                     

RUF Instrumentensatz, R96 641 105 00X                                           

RUF Airbag lenkrad, perforierte griffe, R93 347 804 11 8YR                

Porsche OEM Sportsitze,     9.520,- euro

RUF Pedal-Set für Schaltgetriebe, R96 400 423 00                 

RUF Fußstütze, R96 501 825 00                                                

RUF Einstiegleiten, R96 500 551 00                       

RUF Fußmattenstz, R96 043 085 00                   

Totaalrevisie (nieuw opgebouwde) RUF RK36 motor (had toen 118.000 km gelopen sinds bouw van de auto door RUF). 

Nu pas 4.500 km gelopen sinds deze motor nieuw gebouwd is door RUF (gedocumenteerd).    

Interesse?

Indien u geïnteresseerd bent in deze auto, stuur ons dan een email of bel ons.

 

Go to the English version

© 2015 by Brigitte Broer

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon

Sportomotive Classic Porsches

Ambachtsweg 5

4854 MK Bavel (Breda)

info@sportomotive.nl

www.sportomotive.nl